Søk
  • Anne Helene Brudevoll

Finnes det et ADHD- og Autisme-vennlig kosthold?



Visste du at maten vi spiser faktisk kan påvirke atferden vår, og hvordan vi har det inni oss?


Symptomer på ADHD og Autisme kan reduseres og hverdagen kan bli bedre.

Å forandre på kostholdet kan høres vanskelig ut. Men om du oppdager effekten en slik endring kan gi, vil det faktisk oppleves som enkelt. Plagene ved ADHD og Autisme kan bli såpass store at vi ikke lenger fungerer i hverdagen, på skolen, eller på andre arenaer.

Mange barn og unge medisineres med Ritalin eller liknende medisiner med mer eller mindre effekt. Noen av disse får inngripende bivirkninger. Flere og flere foreldre frykter disse uønskede bivirkningene.


Dagligdagse matvarer som melk og brød kan påvirke psyken din.

Forskning viser at proteiner i melk og gluten kan påvirke hvordan du har det og hvordan man regulerer seg selv. Det er altså ikke slik lenger at det kun er allergi og eksem som er utslaget.

Helt vanlig og sunn mat kan altså være en risikofaktor for ADHD og liknende diagnoser.

Forskere har påvist økt forekomst av spesielle peptider (ufullstendig nedbrutte proteiner) i ADHD-barns urin, spesielt fra kumelk, melkeprodukter og kornprodukter, men også fra egg, sjokolade og sitrusfrukt. Slike peptider kan redusere mengden dopamin som er kroppens eget hormon som gir oss velbehag. Dopaminet trigger følelsen av glede og velvære.


Hva er peptider?

Peptider er korte proteiner, det vil si peptider som ineholder bare noen få aminosyrer som er bundet sammen til en peptidkjede. Når disse peptidene kommer ned i tarmen vil de normalt brytes ned til enkelte aminosyrer og etterhvert passere nedover i tarmsystemet og ut i avføringen. Ved nedsatt nedbrytning av disse peptidene vil disse gå ut i blodsirkulasjonen og skape ugunstige effekter. En enkel urinprøve kan påvise slike peptider. Dersom testen påviser peptider vil det være klart at vi anbefaler en diett uten disse proteinene. Virkningen av en slik diett kan normalt registreres etter to til 6 uker.


Diettstudie viste effekt.

En ADHD-studie med streng eliminasjonsdiett over 5 uker viste signifikant bedring i symptombildet hos ADHD-barn. Gjennomsnittlig forbedring var 62,6 prosent for gruppen på eliminasjonsdiett sammenliknet med kontrollgruppen. ARS-skalaen («ADHD rating scale») viste en forbedring på 70.3 prosent. Andre studier viser liknende effekter med symptombedring hos opp til 82 prosent av barna som har vært med i studien. Hos 29 prosent ble atferden vurdert som normal.

Casein (Kumelk-protein) og gluten (proteiner fra hvete, rug og bygg), topper listen over matvarer det er vanlig å reagere på. Mange får i seg mye av nettopp dette. Derfor kan det være verd å redusere mengden eller unngå disse matvarene helt i 2-3 uker for å se om det kan hjelpe barnet. Alternativt kan man nå faktisk påvise en slik intoleranse ved en enkel urinprøve.


Kjemiske tilsetningsstoffer

Forskning har i mange år vist at kjemiske tilsetningsstoffer i maten kan være problematiske. Blant barn som er følsomme for slike stoffer, reagerer 65-85 prosent på så lite som 100 mg kunstig farge. Det har vist seg at de røde og oransje stoffene er verst.

Konserveringsmidler som salisyl-stoffer og benzosyre kan også ha en ugunstig effekt. På dette grunnlaget kan vi anbefale å lage mat med rene og gode råvarer fra bunnen av. Slik kan vi forsøke å unngå de skadelige tilsetningsstoffene som kan forverre ADHD-symptomene.

Et riktig kosthold vil sørge for at du får i deg nok vitaminer og mineraler til celleproduksjonen i kroppen.


Omega 3 har god effekt på hjernen

Flerumettede fettsyrer er viktig for hjernens utvikling. Disse fettsyrene kan også virke gunstig på mange funksjoner i kroppen forøvrig. Omega 3 fettsyrer kan virke konsentrasjonsfremmende og til en viss grad beroligende hos mange mennesker.

Forskning har vist at barn med ADHD har lave verdier med langkjedete, flerumettede fettsyrer. Et "normalt" kosthold kan gi for lav tilførsel av Omega 3 med mindre man spiser mye fet fisk og kjøtt fra dyr på naturlig beite. Studier der barn har fått tilskudd av Omega 3, har vist bedring i symptombildet. En mulig grunn til dette er at Omega 3 øker dopamin-nivået i kroppen. For å få tilført nok omega 3 anbefales det å spise 300-600 mg omega 3 daglig, og 30-60 mg omega 6. Da gir du barnet ditt hjernemat og viktige byggeklosser i form av sunt fett.


Kilder:

  • Tveiten D et al. 2015

  • https://60f1fa30-0184-436f-8b90-2f1bfc845340.filesusr.com/ugd/4c2db5_70d80ada4d734a209f836216ecc3ef8e.pdf

  • Pediatrics 2011

  • Lancet 2011

  • KL Reichelt, ADHD: «Diagnosis and treatment»

179 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle